Countryfuga - logo
Co vydoloval
Karel Tampier
z chabé paměti
v roce 2018.
Oskenoval
i pár fotek.
-ƒƒƒ-
Obsah:
Jak to vzniklo
Kidovy songy
Dávno již
Ještě Kid
Co bylo potom
YouTube
cello

JEŠTĚ KID
Poslední rok existence Countryƒugy. Během prvního pololetí natáčíme v hornopočernické vile další projekt, tentokrát sbírku písní o ženách a pro ženy. Sleevnote opět obsahuje Kidův komentář, na natáčení si Countryƒuga přizvala i několik pomocníků. Kytarové party nahrál Pavel Kloub, multižánrový interpret a všestranný muzikant. Zejména jeho sóla v písni Karbaníkův song jsou velmi pěkná. Nahrálo se šestnáct písní. Kid zpíval ty o ženách a pro ženy, jeho oblíbené ženy a dívky zpívaly ty, které byly určeny pro dámský repertoár. Kristina Velinská, dcera z minulého manželství, zapěla Dobrodružství s krysařem s textem své matky Jaroslavy Eufr Havlíkové (dříve Velinské). Stálo ji to hodně sil, mikrofon nebyl její kamarád. Problémy měla i má dcera Alena, která pod Kidovým vlivem přijala přezdívku Abigail. Nazpívala Ádié lásko, morbidní song vražedkyně, který dříve vždy a všude předváděla Jamajka Koblicová, když býval Kid zahleděn do ní. Aleně byly tenkrát dva roky, při našem natáčení byla už skoro plnoletá. Ale mladá, takže si to celkem užívala. Poslední Kidova manželka Vlaďka se zhostila interpretace dvou písní, ke kterým napsala hudbu; jsou to Neznámá ze Seiny, píseň sebevražedná, a Píseň lásky sadistické krásky, další vražedná, při níž se mohla zpěvačka dostatečně vyřádit. Na Věru Kláskovou zbyly celkem tři písně. Krajní polohy jejích interpretačních schopností představují pseudojazzová Hraj Joe a staropražsko-kabaretní Bílá postýlka. Věru zpívání bavilo a výsledky jsou pěkné. Kid na tomto projektu uplatnil hlavně své „netrampské“ songy, které vypovídají hodně o jeho tajné vnitřní touze po noblesnějším životním osudu. Zpívá Šanson o úžasné minulosti svůdce žen, který však sedí na pavlači u piva a má fantastický Sen o monoklu. Celý spektákl uzavírá smířený filosofický Dům u naděje, v němž si Kid zazpíval i se všemi dámami společně.

-ƒƒƒ-

V září jsme se v domě s krásnou zahradou ocitli znovu při posledním společném natáčení s Kidem. Jeho další projekt volně navazoval na rok starý soubor věkovitých písní, vydaný pod titulem Dávno již. Aranžovat ony skladby mi bylo potěšením, protože jsou harmonicky bohaté a mají texty, které svou původně asi nezamýšlenou komičností inspirují k hudebnímu humoru a parodii. Přečtěte si Kidův názor na věc. K nahrávání vesměs kuriózních songů se nám podařilo sehnat i poněkud zvláštní sestavu interpretů. Kromě základních opor Countryƒugy, které se při akci docela vyblbnuly, to byli:
  • Jirka Böhm, kytarista
  • Honza Bican, banjista, jeden ze zakladatelů skupiny Zřídlo - výrazněji se ozývá v písni Jdu z dálky
  • Jarda Svoboda, bývalý hlavní sólista Bobrů - stvořil pěkné vyhrávky v úvodním songu Je na západ cesta dlouhá
  • Vlaďka Velinská s akordeonem
  • Jakub Šafr, s jehož kapelou Spoody Jazz Band mé dcery tehdy hrávaly - nahrál altsaxofon do písně Honolulu
  • Pavel Kloub - opět se postaral o virtuózní kytarové pasáže, hlavně ve skladbě Vdovy z Cordóby (na této fotce je ovšem koncertně vyšňořen a asi o dvacet let starší)
Ku sborovým zpěvům byly využity Spikes Sisters, což byla multiplaybackem naklonovaná Věra Klásková. Spikes sisters stylově nořily do vody pádlo v oblíbené vodácké písni Kanoe. Ve zvukové režii, která byla ve studiích BEVOX tradičně spojena s kuchyní, předváděl zázraky při odmazávání nežádoucích zvuků Jaromír Formánek. Šéf Bevoxu Petr Benesch v té době zaškoloval mladého Aleše Tvrdka.

-ƒƒƒ-

S odstupem času se mi Staré trampské písně líbí nejvíce ze všeho, co Countryƒuga s Kidem nahrála. Myslím, že se nám podařilo vtipně prodloužit život několika starým písním a zároveň zdokumentovat i méně známé stránky Kidových hudebních zájmů. Jsem docela pyšný na aranže skladeb Žhavý den (hustá harmonie, kombinace s foukací harmonikou), Šanghaj (pimprlová úprava kuriózního orientálního tanga) a Na severu v bílé poušti (typické vernisážové provedení s harfou, pochopitelně syntetickou).

-ƒƒƒ-

Bylo to krásné, bylo toho dost. Ještě jsme společně veřejně vystoupili 9. listopadu v českobudějovickém Salonu U Váňů - a skončila spolupráce s Kapitánem Kidem, skončila i Countryƒuga. Závěrečná „stará trampská píseň“ Soumrak se na konec této kapitoly dobře hodí.
1993
Aleš Tvrdek Aleš Tvrdek

-ƒƒƒ-
Druhý rok práce s Kidem přinesl celkem třicet nahraných písní, které si i po čase rád poslechnu. Pak nastala řada zklamání: problémy s vydavateli, nedodržování smluv, blbé vytáčky. Zkrátka český způsob ranného kapitalismu. Lásky vyšly až v roce 95, Staré trampské až za tři roky.

Countryfuga - logo